Τo Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων Ελαιουργείον παρουσιάζει την έκθεση σύγχρονης τέχνης «…Ο Marcel ήταν εδώ! – Πράξη Δεύτερη» το Σάββατο 3 Αυγούστου 2024 στην Αίθουσα Τέχνης Match More Art Gallery, Δημοκρατίας 351, Πλατανιάς, Χανιά, Κρήτη.
Στην έκθεση σύγχρονης τέχνης «… Ο Marcel ήταν εδώ! – Πράξη Δεύτερη» συμμετέχουν οι εικαστικοί καλλιτέχνες: Βασίλης Αλεξάνδρου, Μαργαρίτα Βασιλάκου, Ellen Weijers, Μαγδαληνή Βογιατζή, Γιάννης Γαβαλάς, Νίκος Γιαβρόπουλος, Σώτος Ζαχαριάδης, Γιώργος Ηλιάδης, Βασίλης Θέος, Βασίλης Καρκατσέλης, Κάλλη Καστόρη, Μαρία Κελαϊδή, Ανδρέας Κοντονής, Δήμητρα Κοτσώνα, Μαρίνα Κροντηρά, Ευδοκία Κύρκου, Ανδρέας Λάσκαρης, Ματθαίος Μακαρώνας, Ελένη Μανωλαράκη, Μαρία Μαραγκουδάκη, Εριέττα Μαρκαντωνάτου, Παναγιώτης Πλουμής, Ιωάννης Μονογυιός, Evi Baloo, Robert Barcia, Νίκος Μπασιάς, Λαμπρινή Μποβιάτσου, Ισμήνη Μπονάτσου, Αντώνης Παπαδόπουλος, Παναγιώτα Πιτσιρή, Μαρίνα Προβατίδου, Χρυσούλα Σκεπετζή, Αλεξάνδρα Στεφανίδου, Αντώνης Τριανταφύλλου, Μάνθα Τσιάλιου, Μάρθα Τσιάρα, Αποστόλης Φιλίππου, Fischer Konstantin, Αντώνης Φραντζεσκάκης, Αθηνά Χατζή και Κυριάκος Χατζημιχαηλίδης.
Την έκθεση «… Ο Marcel ήταν εδώ! – Πράξη Δεύτερη» επιμελούνται ο διδάκτωρ της Ιστορίας της Τέχνης και επίκουρος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Πάτρας Κωνσταντίνος Β. Πρώιμος και ο διευθυντής του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Χανίων Ελαιουργείον Ιωάννης Ν. Αρχοντάκης.
H εικαστική έκθεση «… Ο Marcel ήταν εδώ! – Πράξη Δεύτερη» κάνει άμεση αναφορά στην πρόκληση, την ειρωνεία, την ανατροπή και το χιούμορ που ο Marcel Duchamp ανέπτυξε μέσα από τη ζωή και την τέχνη του εστιάζοντας σε αντικείμενα, σε σύμβολα, σε λογοπαίγνια και σε τρόπο δημόσιας συμπεριφοράς και εικόνας, που είχαν σκοπό να ανατρέψουν και να εξευτελίσουν τις κατεστημένες αντιλήψεις περί δημιουργίας στην τέχνη. Ο Μαρσέλ Ντυσάν (Marcel Duchamp, 1887 – 1968), ήταν Γάλλος καλλιτέχνης και θεωρητικός της τέχνης, που επηρέασε ριζικά την μεταπολεμική τέχνη. Το κύριο μέρος της καλλιτεχνικής του παραγωγής αποτελείται από ready-made, έτοιμα, κοινά αντικείμενα που διάλεγε ο καλλιτέχνης, τα τιτλοφορούσε, τα υπέγραφε και τα ονόμαζε Τέχνη.
Ο ιστορικός της Τέχνης Δρ Κωνσταντίνος Β. Πρώιμος σημειώνει: «Tο έργο “Fountain – Κρήνη” (1917) του Marcel Duchamp, ένα readymade, όπως έλεγε χαρακτηριστικά ο ίδιος, δηλαδή ένα έτοιμο αντικείμενο βιομηχανικής χρήσης, που ο Duchamp απλώς υπέγραψε, χρησιμοποιώντας το ψευδώνυμο Richard Mutt, βασίζεται σε έναν κοινό ανδρικό ουρητήρα και ψηφίστηκε ως το έργο με τη μεγαλύτερη επιρροή στον εικοστό αιώνα! Δεν είναι μόνο οι υψηλές τιμές με τις οποίες τα έργα του Duchamp πωλούνται που δείχνουν την επιρροή του στην αγορά της τέχνης αλλά είναι και το κληροδότημά του στον κόσμο της τέχνης, γενικότερα, με το οποίο γενιές πολύ σημαντικών καλλιτεχνών επιχείρησαν να αναμετρηθούν, με πρώτους και καλύτερους τους λεγόμενους εννοιολογικούς καλλιτέχνες. Οι εννοιολογικοί καλλιτέχνες διεκδίκησαν να συνεχίσουν και να φτάσουν στα άκρα τις επιπτώσεις των πρακτικών του Duchamp, ιδιαίτερα της ιδέας του ότι η τέχνη που απευθύνεται μόνο στις αισθήσεις, ιδίως στην αίσθηση της όρασης την οποία επιδιώκει να ικανοποιήσει, οφείλει να απορριφθεί».
Η εικαστική έκθεση «… Ο Marcel ήταν εδώ! – Πράξη Δεύτερη» οργανώνεται από το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων Ελαιουργείον και την Αίθουσα Τέχνης Match More Art Gallery σε παραγωγή της Περιφέρειας Κρήτης – Περιφερειακής Ενότητας Χανίων και του Δήμου Πλατανιά, σε συνεργασία με το Ζεύξις Art Studio και συμμετέχει στο Εικαστικό Πρόγραμμα ΧΑΝΙaRT 2024. Η έκθεση «… Ο Marcel ήταν εδώ! – Πράξη Πρώτη» παρουσιάστηκε στην 7η Art Thessaloniki International Contemporary Art Fair τον Μάιο 2024.
Η έκθεση συνοδεύεται από έγχρωμο δίγλωσσο φυλλάδιο (ελληνικά, αγγλικά), στο οποίο παρουσιάζονται τα συμμετέχοντα έργα μαζί με κείμενα τεκμηρίωσης, αναλύσεις και σχόλια των επιμελητών.
Η έκθεση θα παρουσιάζεται από Πέμπτη έως Τρίτη 18:00-22:00 (Τετάρτη κλειστά), μέχρι 24 Αυγούστου 2024, με ελεύθερη είσοδο.